Strategic Parterships

In 2020, five schools and educational institutions from four different countries have joined forces to work together as part of the ERASMUS+ Strategic Partnerships to „exchange good practice“:

2020 haben sich fünf Schulen und Bildungseinrichtungen aus vier verschiedenen Ländern zusammengeschlossen um im Rahmen der ERASMUS+ Strategic Partnerships zum „Austausch guter Praxis“ zusammenzuarbeiten:

  • DE: Bildung im Ausland UG, Bremen
  • DE: Helmut Schmidt Schule Bremen
  • NL: ROC van Twente, Hengelo
  • NOR: Kristiansand katedralskole Gimle, Kristiansand
  • SLO: Obchodná akadémia Jesenského, Považská Bystrica

GNSN – Growing New Sustainable Networks (2023 – 2024)

The ERASMUS+ project Growing New Sustainable Networks (GNSN) aims to enable international mobility to a wide range of students and to implement crosscultural experience to the curricula of VET. As a result of the project we would like to present a manual that combines all the important steps as well as competences that are needed to provide high quality and sustainable mobilities in VET.

With the development of a module „International mobility“ we want to implement Internationalization to the curricula of the schools training courses. We offer a tool to teachers and trainers that enables everybody to provide work experiences abroad. Thus we help to make VET more attractive and competitive in comparison to higher education.

The result of the project is a module that can be integrated to VET in a wide range of institutions. This module will help providing international work experience and prepare VET students to the need of the global labor market. The participating institutions will have access to a wider international network of VET providers (including companies) that they will use for their courses back home. Finally the knowledge on VET systems abroad will help to prepare students to international careers.

Das ERASMUS+-Projekt Growing New Sustainable Networks (GNSN) zielt darauf ab, einem breiten Spektrum von Auszubildenden und Berufschüler*innen internationale Mobilität zu ermöglichen und interkulturelle Erfahrungen in die Lehrpläne der Berufsbildung zu integrieren. Als Ergebnis des Projekts möchten wir ein Handbuch vorstellen, das alle wichtigen Schritte und Kompetenzen zusammenfasst, die für die Bereitstellung qualitativ hochwertiger und nachhaltiger Mobilitäten in der Berufsbildung erforderlich sind.

Mit der Entwicklung eines Moduls „Internationale Mobilität“ wollen wir die Internationalisierung in die Lehrpläne der schulischen Ausbildungsgänge integrieren. Wir bieten Lehrer*innen und Ausbildern ein Tool an, das es jedem ermöglicht, Arbeitserfahrungen im Ausland zu sammeln. Damit tragen wir dazu bei, die berufliche Bildung im Vergleich zur Hochschulbildung attraktiver und wettbewerbsfähiger zu machen.

Das Ergebnis des Projekts ist ein Modul, das in einer Vielzahl von Institutionen in die Berufsbildung integriert werden kann. Dieses Modul wird dazu beitragen, internationale Arbeitserfahrung zu sammeln und Berufsbildungsstudenten auf die Anforderungen des globalen Arbeitsmarktes vorzubereiten. Die teilnehmenden Institutionen erweitern ihr internationales Netzwerk von Berufsbildungsanbietern (einschließlich Unternehmen), um Schüler*innen internationalen Erfahrungen zu ermöglichen.

SUI – Start Up International (2020 – 2022)

⇒ Follow the project on eTwinning

The objective of the ERASMUS+ strategic partnership „Start Up International“ is to compare, reflect and learn on the way how the partners teach and train regarding entrepreneurship and how they use digital media in their work.

Moreover this project aims to integrate entrepreneurship as a field where you have to teach key competences such as independence, self-reliance and self-initiative and – of course – foreign languages. On the other hand we would like to foster digital competence of teachers, trainers and students by exchanging and using different tools, methods and software.

Das Partnerschaftsprojekt „Start Up International“ hat zum Ziel,  unterschiedliche Lehr- und Lernmethoden im Bereich Unternehmertum sowie den Einsatz von digitalen Medien im Unterricht zu vergleichen.

Weiterhin wollen wir im Projekt einerseits deutlich machen, dass das Unterrichten von Unternehmertum auf die Stärkung von Kernkomptenzen wie Selbstständigkeit, Eigenverantwortung, Eigeninitiative sowie Fremdsprachkompetenz abzielt. Andererseits werden durch die Teilnahme am Projekt digitale Kompetenzen von Lehrkräften, Schülern und Studierenden gestärkt, verschiedene Methoden, Programme und Software werden erprobt.

Here you can find an article about the project from our Slovakian partners: https://oapb.edupage.org/news/#news-905

The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.